mandag 2. februar 2015

Familieoppgave- Innledning


En kald vinterdag i midten av desember, i 1987....

Cath Senker definerer innvandring slik: “Folkevandring eller migrasjon er at mennesker beveger seg fra et land til et annet, fra en verdensdel til en annen[...]. Alle som flytter på seg, er en migrant.”(Store spørsmål- Innvandring, Cath Senker, Libretto forlag, Oslo 2008).  Oppgaven min går nemlig ut på det: "innvandring". I denne oppgaven skal jeg skrive om “Hvorfor flyttet pappa til Norge? Hva dro han fra, og hva kom han til? På hvilke måter har flyttingen endret live hans?”
Slike spørsmål har jeg alltid lurt på og svarene skal jeg komme meg frem til gjennom denne teksten

2 kommentarer:

  1. En fin innledning. Ta også litt om mer om hva som kommer senere i oppgaven og hvilke kilder du har brukt for å svare på problemstillingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det har jeg gjort....
      En kald vinterdag i midten av desember, i 1987....
      Cath Senker definerer innvandring slik: “Folkevandring eller migrasjon er at mennesker beveger seg fra et land til et annet, fra en verdensdel til en annen[...]. Alle som flytter på seg, er en migrant.”(Store spørsmål- Innvandring, Cath Senker, Libretto forlag, Oslo 2008). Oppgaven min går nemlig ut på det: "innvandring". I denne oppgaven skal jeg skrive om “Hvorfor flyttet pappa til Norge? Hva dro han fra, og hva kom han til? På hvilke måter har flyttingen endret live hans?” Slike spørsmål har jeg alltid lurt på og svarene skal jeg komme meg frem til gjennom denne teksten.
      Jeg kommer i tillegg til å bruke bøker og diverse artikkelstoff til å finne svaret. I denne sammenhengen er pappa min mikrokilde. Han heter Mohammed Tariq Malik, og er født 3. mars 1965. Han er født og oppvokst i Mehmodabad, Pakistan. Han har fullført en master grad i religion, hvor fokuset har vært mest på Islam. Pappa kom til Norge i 22 års alder i 1987. Pakistan er en av de minst utviklende landene i Asia, og Norge er et av de rikeste landene med høy levestandard.

      Slett